GuideBarco ClickShare CX-50 Gen2
En enkel och modern trådlös konferenslösning för professionellt samarbete och presentation i mötesrum.
Presentera, snabbt och enkelt med ClickShare!
- Anslut knappen till datorns USB-C-port.
- Öppna ClickShare-klienten i Utforskaren (Windows) eller Finder (Mac).
ClickShare-klienten tilldelas första tillgängliga enhetsbokstav. När knappen lyser stadigt vit är den redo att dela. - Tryck på knappen för att presentera.
Knappen byter färg till stadigt röd och din skärm delas. - Sluta presentera genom att trycka på knappen igen
När du slutar presentera byter knappen färg från stadigt röd till vitt.
Viktigt!
Din enhet måste vara ansluten till internet via Wi-Fi eller nätverkskabel. (har din Windowsdator redan drivrutinen för ClickShare-knappen kan du presentera utan internetanslutning)
Förutsättningar för presentation
- Windows 10/11 eller mac OS
- USB-port typ C
- Ansluten till Wi-Fi (ConfNet@TB) eller med nätverkskabel.
Alternativ presentation
Har du inte möjlighet att presentera via ClickShare har du möjlighet att använda, AirPlay, Miracast eller vanlig HDMI-kabel.
Behöver jag installera något program eller app för att använda ClickShare-knappen?
Svar: Nej, ingen programvara eller app behöver vara installerad på din Windows PC eller Mac-dator för att använda ClickShare-knappen.
När du ansluter ClickShare-knappen till din dator dyker det upp en flyttbar lagringsenhet ”ClickShare”. På denna enhet finns ett körbart program, både för Windows och för Mac. Dubbelklicka på detta körbara program så startas ClickShare-applikationen. När mötet sedan är slut tar du bort ClickShare-knappen och ingenting kommer att lämnas kvar på din dator.
Tips!
Du får en bättre användarupplevelse om ClickShare-appen är installerad på datorn. Med appen installerad och körande i bakgrunden kommer den automatiskt att upptäcka ClickShare-knappen när den är inkopplad. Därefter kan du antingen använda ClickShare-knappen eller bara ClickShare-appen för att presentera.
Första gången du använder ClickShare på din Windows-dator?
Svar: När du ansluter ClickShare-knappen första gången på din Windows-dator hämtar Windows nödvändig drivrutin från Windows update store. (grundkrav: datorn måste vara ansluten till internet). Beroende på din uppkoppling och datorprestanda tar detta ca 10–60 sekunder.
Hur vet jag att ClickShare-knappen är klar?
Svar: Anslut ClickShare-knappen till en USB-C port på din dator, vänta sedan tills knappen lyser i ett stadigt vitt sken sedan är den klar. Om ClickShare-knappen blinkar vitt pågår förberedelser. Tar det för lång tid innan knappen lyser stadigt vitt kan du prova att ta ut knappen och sätta tillbaka den så startar den om.
Tips! Har din dator ingen port för USB-C, använder du i stället alternativ metod för att presentera.
Vilka är fördelarna med att använda ClickShare-appen?
Svar: Det finns flera fördelar med att ha ClickShare-appen installerad på din dator, inte minst om du återkommande använder utrustning för mötespresentation från Barco ClickShare. Bl.a. kan du börja presentera direkt när du sätter i ClickShare-knappen, du kan dessutom presentera utan att använda knappen alls.
Jag ska presentera i ett möte, vilken metod ska jag ansluta med?
Du bör i första hand använda ClickShare-knappen, det ger bäst prestanda och funktionalitet. ClickShare-knappen kräver inga kablar och den fungerar till både Windows och Mac-datorer.
Viktigt! Om din dator är managerad av din IT-avdelning eller har begränsade behörigheter kan det i vissa fall begränsa möjligheten att ladda drivrutinen till knappen som är nödvändig för att fungera. Kontakta din IT-administratör om du misstänker att detta hindrar dig att använda Barco ClickShare-knappen. Välj i så fall ett alternativt sätt att ansluta till utrustningen i mötesrummet.
Anslutningsalternativ
- ClickShare-Knapp (för PC och Mac)
- ClickShare-App (för PC, Mac, iOS och Android)
- AirPlay (för macOS och iOS)
- Miracast Win + K (för Windows 10 eller högre)
- HDMI-kabel (använd HDMI-kabel med adapter om inget annat alternativ passar)
Tips! Utrustningen för mötesrummet (Barco CX-50) stödjer presentation från två enheter samtidigt. Innehållet visas då sida vid sida på mötesrummets bildskärm.
Hur använder jag ClickShare-appen?
Windows PC och Mac
- Starta ClickShare-appen på din enhet
- Klicka på den ClickShare-enhet du vill ansluta till
- Ange PIN-koden som visas på mötesrummets skärm
- Välj vad du vill presentera
Android och iOS
- Starta ClickShare-appen på din enhet
- Klicka på den ClickShare-enhet du vill ansluta till
- Ange PIN-koden som visas på mötesrummets skärm
- Klicka på ClickShare-knappen i appen
Om du saknar ClickShare-appen kan du hämta den här
- ClickShare Advanced för Windows (Adminbehörighet krävs)
- ClickShare Light för Windows
- ClickShare Light för Mac
- ClickShare för Android Google Play
- ClickShare för iOS App Store
Hur använder jag AirPlay för mötespresentation?
AirPlay med iOS?
- Öppna AirPlay fönstret på din iOS-enhet och klicka på Skärmdubblering
- Välj din ClickShare-enhet ClickShare-Multihallen
- Ange PIN-koden som visas på skärmen
- Din skärm kommer nu bli speglad till ClickShare och du presenterar från din iOS-enhet
Hur använder jag Miracast (Microsoft Wireless Display Adapter) för mötespresentation?
- Tryck på “Windows-tangenten” + “K” på datorns tangentbord
- Välj ex. bildskärm ”ClickShare-Multihallen” genom att klicka på den
- Ange PIN-koden som visas på bilden i mötesrummet
Saknar du Miracast kan du hämta det till Windows 10/11 i Microsoft Store.
Hur gör jag om jag bara kan presentera genom HDMI-kabel?
Om HDMI är det enda alternativet för dig att presentera med kan du ansluta till presentationsenheten med HDMI-kabel till din dator. Har din dator annat än HDMI-uttag för bild och ljud, så som DP, mini-DP, USB-C, DVI, HDMI mini/micro använder du passande adapter. Fråga din värd efter en adapterring.
Hur gör jag om jag inte får ut något ljud till min presentation?
Utrustningen för mötesrummet är inställt på att skicka med ljud via den anslutningsmetod du väljer. Om inget ljud kommer säkerställ följande:
- Kontrollera ljudinställningarna på din enhet: Se till att ljudet är på och inte satt på mute, och att volymen är tillräckligt hög. Kontrollera också att ljudet är inställt att spelas upp genom den korrekta utgången (t.ex. ClickShare Speaker eller HDMI).
- Kontrollera HDMI-anslutningen: Se till att HDMI-kabeln är ordentligt ansluten till både din enhet och ClickShare-basstationen eller skärmen. En lös eller skadad kabel kan orsaka ljudproblem.
- Kontrollera ljudanläggningen: Se till att ljudanläggningen är på, korrekt ansluten och inställd på att ta emot ljud från ClickShare-systemet.
- Testa en annan enhet eller kabel: Ibland kan problemet ligga i den enhet du använder eller i HDMI-kabeln. Testa med en annan enhet eller byt ut HDMI-kabeln för att se om det löser problemet.
Viktigt! Kom ihåg att felsökningsprocessen kan variera beroende på vilken utrustning du försöker ansluta till mötesrummets utrustning.
Hur hanterar jag projektorn till ClickShare-enheten?
Projektorn är förinställd på att använda presentationsenheten, så du behöver bara sätta på projektorn när du vill presentera, och stänga av den när du är klar.
Optimera dina möten med Barco ClickShare – Kontakta Nodia IT-partner för expertrådgivning och installation
Kontakta oss på Nodia IT-partner om du vill skapa effektivare möten med Barco ClickShare och dra nytta av den senaste tekniken för digitala videomöten och få en bättre användarupplevelse. Som ackrediterad återförsäljare av Barco ClickShare hjälper Nodia IT-partner i Örebro dig med skräddarsydd hjälp och lösningar som passar dina specifika behov. Med Nodia IT-partner vid din sida kommer du att kunna utnyttja alla fördelar med Barco ClickShare på bästa möjliga sätt.